Енергоефективність, малий та середній бізнес: нове регулювання, нові можливості

12.07.2017

 

5 липня 2017 року у рамках Круглого столу «Енергоефективність та малий та середній бізнес: нове регулювання – нові можливості» відбулася презентація Зеленої книги «Аналіз якості регулювання сфери енергоефективності в секторі малого та середнього бізнесу, підготовлена групою експертів Офісу ефективного регулювання (BRDO).

Офіс ефективного регулювання  було засновано в листопаді 2015 року задля сприяння створенню ефективного регулювання і поліпшення економічних свобод в Україні (з пріоритетом для малого/середнього бізнесу). Саме з цією метою за участю Міністерства регіонального розвитку,будівництва та житлово-комунального господарства було розглянуто реалізацію інклюзивного та відкритого процесу оптимізації регуляторних відносин у сфері енергоефективності та енергозбереження, який призведе до взаємної довіри та партнерства держави й бізнесу.

Від Мінрегіону участь у заході взято Іриною Вишняк — головним спеціалістом відділу енергозбереження у сфері житлово-комунального господарства Департаменту систем життєзабезпечення та житлової політики, де проблематику регулювання сфери енергоефективності було обговорено  разом з представниками гілок державної влади, бізнесу, громадськості, зокрема: Ксенією Ляпіною,  головою Державної регуляторної служби, Олексієм Оржелем, керівником сектору «Енергетика» BRDO, Маттіасом Хальдером — керівником проекту EU4business/FORBIZ в Україні та іншими.

На необхідності досягнення балансу інтересів та рівних умов на ринку наголосив Керівник проекту EU4business/FORBIZ в Україні Маттіас Хальдер: «Енергоефективність вже давно стала пріоритетом в Європі, а відповідні стимулюючі та регулюючі інструменти формувалися виключно через публічні консультації за участю всіх сторін. На цьому ґрунтується практичний досвід ЄС, яким ми готові ділитися з Україною».

Відкриваючи захід, Голова Державної регуляторної служби Ксенія Ляпіна відзначила: «Енергоефективність – критично важливе питання для конкурентоздатності бізнесу та розвитку економіки. Але можливості для впровадження енергоефективних заходів у малого та середнього бізнесу є вкрай обмеженими, це дуже дорогі інвестиції у майбутнє, а доступних інструментів практично немає. Маємо спільно напрацювати законодавчі стимули для цієї групи споживачів».

Іриною Вишняк було відмічено, що розвиток малого та середнього бізнесу є двостороннім зв’язком досягнення спільної державної цілі з енергозбереження та енергоефективності. Окрім, покращення самої роботи малого та середнього бізнесу через зменшення енергоємності робіт, товарів та послуг. Водночас, малий та середній бізнес, за умов розгляду, як виду діяльності, є основою для досягнення енергоефективності найбільш енергоємної галузі житлово-комунальне господарство. Загальнодержавні завдання з впровадження ключових енергоефективних рішень є  шляхами доступу до основних фінансових ресурсів: місцевого, районного, обласного та державного бюджетів. Очікуємо, що саме робота малого та середнього бізнесу залучить роботу з енергоаудиту, енергоменеджменту, утеплення житлового фонду, установки комерційних приладів обліку, термомодернізації об’єктів бюджетної сфери на основі  енергосервісних контрактів.

Підготовка та публікація Зелених книг є поширеною практикою стимулювання та організації професійних дискусій щодо актуальних проблем і шляхів їх вирішення. Як правило, публікація Зеленої книги з певної проблематики є передумовою наступного етапу – розробки документу, в якому формуються основи державної політики, спрямованої на розв’язання виявлених проблем.

Зелену книгу сформовано на основі аналізу законодавства (станом на 06.07.2017) прийнятих Верховною Радою України законів України «Про Фонд енергоефективності» (08.06.2017), «Про енергетичну ефективність будівель» (22.06.2017), «Про комерційний облік комунальних послуг» (22.06.2017), якими суттєво змінено законодавче регулювання. Імплементація цих законів вимагає прийняття значної кількості вторинних регуляторних актів.