КАЛЕНДАРНИЙ ПЛАН
реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади
№ |
Крок/завдання |
Обґрунтування /підстава |
Відповідальний за виконання |
Строк |
Очікуваний результат |
|
1. |
Затвердження, внесення змін до перспективних планів формування територій громад областей |
Формування соціально та економічно обґрунтованих перспективних планів формування територій спроможних громад |
КМУ, ОДА, Мінрегіон |
Травень |
100% покриття території України перспективними планами формування територій спроможних громад |
|
2. |
Прийняття урядового акта щодо визначення територій територіальних громад (адміністративно-територіального устрою базового рівня) |
Формування спроможних територіальних громад |
КМУ, Мінрегіон |
Травень |
100% покриття території України спроможними територіальними громадами |
|
3. |
Подання на розгляд ВРУ проекту Закону України щодо адміністративно-територіального устрою субрегіонального (районного) рівня |
Формування нового адміністративно-територіального устрою, що відповідає європейським вимогам та стандартам |
КМУ, Мінрегіон |
Травень |
100% покриття території України районами, які відповідають європейським вимогам та стандартам
|
|
4. |
Прийняття урядового акта щодо Порядку встановлення (зміни) меж територій територіальних громад та районів у натурі (на місцевості) |
Визначення меж територій територіальних громад і районів у натурі (на місцевості) |
КМУ, Мінрегіон |
Червень |
Створено передумови для встановлення меж територій територіальних громад і районів у натурі (на місцевості) |
|
5. |
Розроблення та подання Кабінету Міністрів України пропозицій щодо внесення змін до секторальних законів у частині децентралізації та розмежування повноважень між органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади |
Розподіл повноважень між органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади, в тому числі щодо повноважень територіальних органів центральних органів виконавчої влади з урахуванням принципу субсидіарності та нової територіальної основи |
Мінрегіон |
Червень |
Узгодження обсягу повноважень органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади у секторальних сферах з урахуванням принципу субсидіарності та нової територіальної основи, усунення дублювання повноважень |
|
6. |
Подання на розгляд ВРУ проекту Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (нова редакція) |
Перегляд повноважень органів місцевого самоврядування різних рівнів, оновлення системи місцевого самоврядування, приведення українського законодавства у відповідність до Європейської хартії місцевого самоврядування (Указу Президента України від 08.11.2019 №837 «Про невідкладні заходи з проведення реформ та зміцнення держави»)
|
КМУ, Мінрегіон |
Вересень |
Встановлення: – єдиних підходів до визначення повноважень органів місцевого самоврядування різних рівнів з урахуванням принципу субсидіарності; – чіткого порядку та умов передачі повноважень держави органам місцевого самоврядування. Приведення українського законодавства у відповідність до Європейської хартії місцевого самоврядування |
|
7. |
Подання на розгляд ВРУ проекту Закону України «Про місцеві державні адміністрації» (нова редакція) |
Перегляд повноважень місцевих державних адміністрацій з метою децентралізації повноважень за принципом субсидіарності, усунення конфлікту інтересів під час здійснення місцевими органами виконавчої влади повноважень виконавчих органів районних, обласних рад та функцій щодо забезпечення законності і правопорядку на відповідній території |
КМУ, Мінрегіон |
Вересень |
Визначення повноважень місцевих державних адміністрацій за принципом субсидіарності, усунення конфлікту інтересів під час здійснення місцевими органами виконавчої влади повноважень виконавчих органів районних, обласних рад та функцій щодо забезпечення законності і правопорядку на відповідній території |
|
8. |
Подання на розгляд ВРУ законопроектів щодо внесення змін до Бюджетного та Податкового кодексів України з урахуванням проектів нових редакцій законів України «Про місцеві державні адміністрації» та «Про місцеве самоврядування в Україні» |
Фінансове забезпечення власних та делегованих державою повноважень органів місцевого самоврядування |
КМУ, Мінрегіон |
Вересень |
Оновлення бюджетного і податкового законодавства в частині фінансового забезпечення нових повноважень органів місцевого самоврядування та місцевих органів виконавчої влади, фінансового забезпечення виконання органами місцевого самоврядування делегованих державною повноважень |
|
9. |
Розроблення рекомендацій щодо реорганізації районних рад, вирішення питання розпорядження майном спільної власності територіальних громад району |
Надання методичної допомоги органам місцевого самоврядування при реорганізації районних рад, вирішення питання розпорядження майном спільної власності територіальних громад району
|
Мінрегіон |
Жовтень |
Отримання органами місцевого самоврядування методичної підтримки при реорганізації, вирішення питання розпорядження майном спільної власності територіальних громад району |
|
10. |
Подання на розгляд ВРУ проекту Закону України «Про засади адміністративно-територіального устрою України» |
Необхідність законодавчого визначення основних засад адміністративно-територіального устрою України, порядку утворення, ліквідації, встановлення і зміни меж адміністративно-територіальних одиниць та населених пунктів |
Мінрегіон |
Жовтень |
Законодавче визначення засад адміністративно-територіального устрою України відповідно до європейських принципів і стандартів |
|
11. |
Прийняття урядового акта щодо реорганізації райдержадміністрацій |
Забезпечення реорганізації райдержадміністрацій з урахуванням нових повноважень на новій територіальній основі |
Мінрегіон |
Грудень |
100% райдержадміністрацій реорганізовано |
ПЛАН
законопроектної роботи Міністерства розвитку громад та територій України на 2020 рік
в частині місцевого самоврядування, територіальної організації влади та адміністративно-територіального устрою
Питання, які потребують законодавчого врегулювання (орієнтовна назва законопроекту, його мета та предмет врегулювання) |
Обґрунтування необхідності розроблення законопроекту |
Строк подання (місяць) |
Відповідальний за розроблення (подання) законопроекту |
Орієнтовний строки внесення та розгляду ВРУ (квартал) |
Проект Закону України щодо адміністративно-територіального устрою субрегіонального (районного) рівня. Мета і предмет врегулювання: Затвердження адміністративно-територіального устрою субрегіонального (районного) рівня. |
Невідповідність існуючої системи адміністративно-територіального устрою України європейським стандартам. |
травень |
Мінрегіон |
ІІІ квартал |
Проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про місцеві державні адміністрації» (щодо призначення заступників голів місцевих державних адміністрацій)» Мета і предмет врегулювання: узгодження положень актів законодавства з питання погодження Кабінетом Міністрів України призначення та звільнення перших заступників та заступників голів районних державних адміністрацій.
|
Статтею 10 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» в редакції, станом на 27.07.2010, чинній відповідно до Закону України від 23.02.2019 № 763-VII «Про визнання таким, що втратив чинність, Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо приведення їх у відповідність із Конституцією України», передбачено погодження Кабінетом Міністрів України призначення, серед іншого, перших заступників та заступників голів районних державних адміністрацій. Разом з тим, пунктом 1 частини другої статті 23 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» визначено, що Кабінет Міністрів України розглядає питання щодо погодження кандидатур заступників голів лише обласних державних адміністрацій. |
червень |
Мінрегіон |
ІІІ квартал |
Проект Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (нова редакція).
Мета і предмет врегулювання: перегляд повноважень органів місцевого самоврядування різних рівнів з урахуванням принципу субсидіарності, оновлення системи місцевого самоврядування, приведення українського законодавства у відповідність до Європейської хартії місцевого самоврядування.
|
Відсутність: – єдиних підходів до визначення повноважень органів місцевого самоврядування різних рівнів з урахуванням принципу субсидіарності; – чіткого порядку та умов передачі повноважень держави органам місцевого самоврядування. Невідповідність українського законодавства Європейській хартії місцевого самоврядування. |
вересень |
Мінрегіон |
ІV квартал |
Проект Закону України «Про місцеві державні адміністрації» (нова редакція).
Мета і предмет врегулювання: перегляд повноважень місцевих державних адміністрацій з метою децентралізації повноважень за принципом субсидіарності, усунення конфлікту інтересів під час здійснення місцевими органами виконавчої влади повноважень виконавчих органів районних, обласних рад та функцій щодо забезпечення законності і правопорядку на відповідній території.
|
Конфлікт інтересів під час здійснення місцевими органами виконавчої влади повноважень виконавчих органів районних, обласних рад та функцій щодо забезпечення законності та правопорядку на відповідній території.
|
вересень |
Мінрегіон |
ІV квартал |
Проект Закону України щодо статусу префектів / урядників (у разі прийняття змін до Конституції України щодо децентралізації влади).
Мета і предмет врегулювання: визначення правового статуту префектів (урядників), забезпечення координації діяльності територіальних органів ЦОВВ, законності та правопорядку на відповідній території. |
Конфлікт інтересів під час здійснення місцевими органами виконавчої влади повноважень виконавчих органів районних, обласних рад та функцій щодо забезпечення законності і правопорядку на відповідній території. Існуюча система державного нагляду та контролю є громіздкою і заплутана, повноваження часто дублюються, а їх предмет нечіткий, що суперечить Європейській хартії місцевого самоврядування. |
60-денний строк з дня набрання чинності змінами до Конституції України |
Мінрегіон |
ІV квартал |
Проекти законів України внесення змін до Бюджетного та Податкового кодексів України з урахуванням проектів нових редакцій Законів України «Про місцеві державні адміністрації» та «Про місцеве самоврядування в Україні».
Мета і предмет врегулювання: перегляд бюджетного і податкового законодавства в частині фінансового забезпечення нових повноважень органів місцевого самоврядування та місцевих органів виконавчої влади. |
Прийняття нових редакцій законів України «Про місцеві державні адміністрації» та «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачає перегляд і перерозподіл повноважень між органами місцевого самоврядування різних рівнів та органами місцевого самоврядування і місцевими органами виконавчої влади, ТО ЦОВВ. З урахуванням нових повноважень потребуватиме оновлення бюджетне і податкове законодавство в частині фінансового забезпечення нових повноважень органів місцевого самоврядування та місцевих органів виконавчої влади, фінансового забезпечення виконання ОМС делегованих державною повноважень. |
вересень |
Мінрегіон |
ІV квартал |
Проект Закону України «Про засади адміністративно-територіального устрою України». Мета і предмет врегулювання: законодавче визначення основних засад адміністративно-територіального устрою України, порядку утворення, ліквідації, встановлення і зміни меж адміністративно-територіальних одиниць та населених пунктів.
|
В Україні відсутнє законодавство, що визначає порядок утворення, реєстрації, перетворення адміністративно-територіальних одиниць, а також населених пунктів. Відтак, це породжує низку проблем, пов’язаних з упорядкуванням назв адміністративно-територіальних одиниць та населених пунктів, їх обліком та своєчасним внесенням змін до первинного реєстру. Зокрема, значні ускладнення спостерігаються в питаннях найменування і перейменування населених пунктів, обліку населених пунктів та адміністративно-територіальних одиниць. |
жовтень |
Мінрегіон |
ІV квартал |