Роз’яснення щодо встановлення органами місцевого самоврядування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій після прийняття Закону України від 14 травня 2015 року № 417-VIII «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку»

28.01.2016

01.07.2015 набрав чинності Закон України від  14 травня 2015 року № 417-VIII «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» (далі – Закон).

Відповідно до статті 12 Закону витрати на управління багатоквартирним будинком включають, зокрема, витрати на утримання, реконструкцію, реставрацію, проведення поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення спільного майна у багатоквартирному будинку.

 Згідно із статтею 11 Закону управління багатоквартирним будинком управителем здійснюється на підставі договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком. Вартість послуг з управління багатоквартирним будинком визначається за згодою сторін та зазначається у договорі з управителем.

В той же час наразі залишаються чинними норми Закону України «Про житлово-комунальні послуги», яким передбачено розподіл житлово-комунальних послуг залежно від функціонального призначення та порядку затвердження цін/тарифів.

Відповідно до цього розподілу послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та послуги з управління будинком, спорудою або групою будинків є окремими житлово-комунальними послугами.

Тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій підлягають встановленню органами місцевого самоврядування, а тарифи на послуги з управління будинком, спорудою або групою будинків визначаються виключно за договором (домовленістю сторін).

При цьому, враховуючи вимоги чинного законодавства з питань соціального захисту населення, пільги та житлові субсидії надаються на оплату послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.

Можливості надання пільг та житлових субсидії населенню на оплату послуг з управління багатоквартирним будинком наразі не передбачено.

Відповідно до частини четвертої статті 13 Закону «Прикінцеві та перехідні положення» установлено, що до визначення співвласниками багатоквартирного будинку, в якому не створено об’єднання співвласників, форми управління багатоквартирним будинком, але не більше одного року із дня набрання чинності цим Законом, послуги з утримання такого будинку надає суб’єкт господарювання, визначений виконавцем послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у багатоквартирному будинку до набрання чинності цим Законом.

Необхідно зазначити, що наразі Порядок формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 №869 (з урахуванням змін, внесених постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2015 №515), дозволяє виконавцям послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій на перехідному етапі (від виконавця послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій до  управителя багатоквартирного будинку) залучати до обслуговування будинку підприємства (організації) на умовах договорів субпідряду, що стане наближенням їх форми роботи до форми роботи управителя, створить умови для побудови відносин споживача з управителем будинку.

Відповідно до статті 31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» виконавці/виробники здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) житлово-комунальних послуг і подають їх органам, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів.

Рішення про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій приймається виключно органами місцевого самоврядування.

Таким чином, перегляд тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для виконавців цих послуг (з урахуванням змін, які відбулися в нормативно-правових актах), здійснюється органами місцевого самоврядування на основі наданих виконавцем розрахунків економічно обґрунтованих планованих (нормативних) витрат.

Департамент економіки систем
життєзабезпечення Мінрегіону

Повернутися вгору